sâmbătă, 30 mai 2015

EL&P: Pictures at an Exibition


Modest Mussorgski provine dintr-o familie instarita din Karevo, regiunea Pskov (Pleskau). El invata pianul, datorita  mamei sale si a unei educatoare germane. A progresat foarte rapid, astfel incat deja la varsta de sapte ani poate  canta la pian unele compozitii muzicale ale lui Franz Liszt, iar la noua ani prezinta concerte la pian ale lui John  Field. Din august 1849 ia lectii de pian de la Anton Herke, iar in 1852 devine cadet la scoala militara din St. Petersburg, unde se va preocupa in mod deosebit de istorie, muzica religioasa si filozofie, devenind membru in corul condus de Pater Krupski. In acest timp apar primele compozitii muzicale ale sale, ca „Porte-enseigne Polka“. Intra in anul 1856 in regimentul de garda Preobrasenski, unde primeste informatii despre muzica compusa de Ludwig van Beethoven, Franz Schubert si Robert Schumann. Dupa o criza, paraseste regimentul in  iulie 1858 si incepe sa lucreze la unele compozitii muzicale impreuna cu Mili Balakirev. In urma unei vizite la  Moscova in anul 1861, va fi impresionat de revolta iobagilor contra regimului tarist, revolta care va cauza probleme financiare familiei sale, fiind nevoit sa se reintoarca acasa. Scrie cateva articole in ziarul cotidian „Comuna” Aici se va alatura unui grup de compozitori, care in cursul timpului va fi cunoscut sub numele de  "Grupul Cei Cinci" cu care va un schimb de pareri despre arta, filozofie si politica, printre ei sunt Mili Balakirev, Cesar Cui, Alexandr Porfirievici Borodin si Nikolai Rimski-Korsakov. Ei incearca sa reformeze ideile invechite si profesionalismul academic rusesc. In aceasta perioada va compune opera "Boris Godunov".

Modest Musorgski apartinea Grupului Celor Cinci (alaturi de Mili Balakirev, Cesar Kui, Nikolai Rimski-Korsakov si Alexandr Porfirievici Borodin) cunoscuti ca inovatorii muzicii ruse. Creatiile sale au inscris muzica de opera rusa pe linia operei cu caracter national. Musorgski s-a folosit in creatiile sale de piesele lui Nikolai Gogol ("Casatoria" si "Targul din Sorocinsk") si de tragedia lui Puskin "Boris Godunov", lucrare dupa care muzicianul a compus opera cu acelasi nume.

Musorgski a fost primul dintre acesti artisti care a produs o capodopera. Era cel mai original si mai putin inclinat spre compromisuri. In anul 1868 a inceput sa lucreze la capodopera sa, Boris Godunov, insa aceasta nu avea o actiune propriu-zisa, ci era mai degraba o serie de procesiuni. Este terminata in 1869, dupa cincisprezece luni de munca. Din pacate, partitura a fost respinsa de conducerea unor case de opera si a unor teatre, din diverse motive, printre care si acela ca nu avea un personaj principal feminin. Lucrarea va fi revizuita si terminata abia in 1874. "Hovanscina", urmatoarea incercare a lui Musorgski, este scrisa pe un libret propriu si trateaza un subiect legat de reformele lui Petru cel Mare. Procedeele noi aduse de Musorgski in ceea ce priveste spectacolele de opera sunt crearea poporului ca personaj principal colectiv, de aici rezultand prezenta unor coruri numeroase care caracterizau starea de spirit a acestuia.

Alte compozitii: "Cantecele si dansurile mortii" (1877), "Tablouri dintr-o expozitie" (1874), ciclurile "Fara soare" (1874), "Coltul copiilor" s.a.

In semn de omagiu adus memoriei prietenului sau, Rimski–Korsakov a pregatit pentru tipar toate manuscrisele  acestuia, printre care si Boris Godunov: "Desi probabil am sa fiu injurat pentru ca fac acest lucru, am sa-l  revizuiesc pe Boris Godunov. Sunt o multime de absurditati in armoniile lui si uneori si in melodii. Din pacate, nimeni nu va intelege de ce procedez astfel". Ulterior, editia Rimski–Korsakov a fost imediat prezentata in toate teatrele de opera din lume si continua sa fie si astazi. Partitura originala integrala a vazut lumina tiparului in 1928, insa a fost imposibil de prezentat pe scena.

Peste ani, aceasta minunata compozitie a fost preluata de cunoscuta trupa de rock progresiv "Emerson, Lake &  Palmer", intr-o varianta cu totul originala. Stilul si instrumentatia folosite (unde remarcam prezenta unuia din  primele sintetizatoare ale vremii) au luat poate din rafinamentul acestei opere, dar i-au dat un plus de forta si dinamism. Iti prezint, asadar, "Pictures At an Exhibition", interpretata de Keith Emerson, Greg Lake si Carl Palmer, live!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu