Modest Mussorgski provine dintr-o familie instarita din
Karevo, regiunea Pskov
(Pleskau). El invata pianul, datorita mamei sale si a unei educatoare
germane. A progresat foarte rapid, astfel incat deja la varsta de sapte ani
poate canta la pian unele compozitii muzicale ale lui Franz Liszt, iar la
noua ani prezinta concerte la pian ale lui John Field. Din august 1849 ia
lectii de pian de la Anton Herke, iar in 1852 devine cadet la scoala militara
din St. Petersburg, unde se va preocupa in mod deosebit de istorie, muzica
religioasa si filozofie, devenind membru in corul condus de Pater Krupski. In
acest timp apar primele compozitii muzicale ale sale, ca
„Porte-enseigne Polka“. Intra in anul 1856 in regimentul de garda Preobrasenski,
unde primeste informatii despre muzica compusa de Ludwig van Beethoven, Franz
Schubert si Robert Schumann. Dupa o criza, paraseste regimentul in iulie
1858 si incepe sa lucreze la unele compozitii muzicale impreuna cu Mili
Balakirev. In urma unei vizite la Moscova in anul 1861, va fi impresionat
de revolta iobagilor contra regimului tarist, revolta care va cauza probleme
financiare familiei sale, fiind nevoit sa se reintoarca acasa. Scrie cateva
articole in ziarul cotidian „Comuna” Aici se va alatura unui grup de
compozitori, care in cursul timpului va fi cunoscut sub numele de
"Grupul Cei Cinci" cu care va un schimb de pareri despre arta,
filozofie si politica, printre ei sunt Mili Balakirev, Cesar Cui, Alexandr
Porfirievici Borodin si Nikolai Rimski-Korsakov. Ei incearca sa reformeze
ideile invechite si profesionalismul academic rusesc. In aceasta perioada va
compune opera "Boris Godunov".
Modest Musorgski apartinea Grupului Celor Cinci (alaturi de
Mili Balakirev, Cesar Kui, Nikolai Rimski-Korsakov si Alexandr Porfirievici
Borodin) cunoscuti ca inovatorii muzicii ruse. Creatiile sale au inscris muzica
de opera rusa pe linia operei cu caracter national. Musorgski s-a folosit in
creatiile sale de piesele lui Nikolai Gogol ("Casatoria" si "Targul
din Sorocinsk") si de tragedia lui Puskin "Boris Godunov", lucrare
dupa care muzicianul a compus opera cu acelasi nume.
Musorgski a fost primul dintre acesti artisti care a produs o capodopera. Era cel mai original si mai putin inclinat spre compromisuri. In anul 1868 a inceput sa lucreze la capodopera sa, Boris Godunov, insa aceasta nu avea o actiune propriu-zisa, ci era mai degraba o serie de procesiuni. Este terminata in 1869, dupa cincisprezece luni de munca. Din pacate, partitura a fost respinsa de conducerea unor case de opera si a unor teatre, din diverse motive, printre care si acela ca nu avea un personaj principal feminin. Lucrarea va fi revizuita si terminata abia in 1874. "Hovanscina", urmatoarea incercare a lui Musorgski, este scrisa pe un libret propriu si trateaza un subiect legat de reformele lui Petru cel Mare. Procedeele noi aduse de Musorgski in ceea ce priveste spectacolele de opera sunt crearea poporului ca personaj principal colectiv, de aici rezultand prezenta unor coruri numeroase care caracterizau starea de spirit a acestuia.
Alte compozitii: "Cantecele si dansurile mortii" (1877), "Tablouri dintr-o expozitie" (1874), ciclurile "Fara soare" (1874), "Coltul copiilor" s.a.
In semn de omagiu adus memoriei prietenului sau,
Rimski–Korsakov a pregatit pentru tipar toate manuscrisele acestuia,
printre care si Boris Godunov: "Desi probabil am sa fiu injurat pentru ca
fac acest lucru, am sa-l revizuiesc pe Boris Godunov. Sunt o multime de absurditati
in armoniile lui si uneori si in melodii. Din pacate, nimeni nu va intelege
de ce procedez astfel". Ulterior, editia Rimski–Korsakov a fost imediat
prezentata in toate teatrele de opera din lume si continua sa fie si astazi.
Partitura originala integrala a vazut lumina tiparului in 1928, insa a
fost imposibil de prezentat pe scena.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu