joi, 30 aprilie 2015

Anii '20 - mic dictionar suprarealist.

- Am avut un vis, spuse nu Martin Luther King, ci Luis Bunuel, pe cand era un tanar spaniol cu vise de regizor in Franta anilor '20. Se facea ca un nor trecea prin fata lunii care arata precum un ochi taiat de un brici.
- Si eu am avut un vis, spuse Dali, pe cand era un si mai tanar spaniol deja pictor cu deja mustata. Am visat o palma din care ieseau furnici.
Si asa s-a nascut unul din cele mai cunoscute si controversate filme suprarealiste, avantgardiste si experimentale, Un chien andalou (1929). Era mijlocul erei cinematografului pur, parizienii erau inca zapaciti de dadaisti si partial ingroziti de suprarealisti, iar artistii... artistii experimentau - cu noua minune, aparatul de filmat si cu recenta inventie a psihanalizei si a simbolismului.  


Filmele, mai degraba abstracte si frizand absurdul, au fost intelese sau nu prea, insa au reprezentat o sursa inepuizabila de inspiratie. In continuare, un mic dictionar al suprarealismului anilor '20, pe cand era inca un fel de... miscare underground. 'Age d’Or - film al lui Bunuel din anul 1930. Ca sa poata primi aprobarea sa ruleze in public, Bunuel l-a prezentat drept "visul unui lunatic". Cu toate astea, dupa premiera de la Paris, terminata cu scandaluri si revolte, filmul a fost interzis, ca fiind "pornografic si blasfemiator". Anagrama / Joc de cuvinte - unul din jocurile preferate ale lui Marcel Duchamp, transpuse intr-un scurtmetraj:
Anemic Cinema - film al lui Duchamp, semnat cu pseudonimul Rrose Selavy (anagrama a sintagmei Eros, c'est la vie - erosul e viata). Filmul este o insiruire... o spiralare mai degraba de anagrame si "mobilele" sale aproape erotice rezultate din placi spiralate similare cu placile rotative de sticla construite impreuna cu Man Ray. Animale - aparitii frecvente, mai ales in filmele lui Bunuel. In Un Chien Andalou personajul principal trage dupa el doua piane, sub coada carora stau doi magari morti. In L'Age d'Or apar scorpioni, un catel mic, alb si pufos este tratat drept minge de fotbal, o vaca doarme intr-un pat, o girafa e aruncata pe geam (o fi aportul timpuriu al lui Dali?) Cinepoem - filmele lui Man Ray, numite asa chiar de el. Desi suprarealiste, filme precum Emak Bakia (Leave me alone), Le retour a la raison si L'Etoile de mer (Steaua de mare) arata un spirit mult mai sensibil decat al filmelor epocii, fiind pline de abstractiuni luminoase, "efecte speciale" si rayografii - fotograme. Fir narativ / poveste/ scenariu - aproape inexistente. Spectatorul e liber sa isi lase mintea sa interpreteze cum gaseste de cuviinta simbolurile si imaginile, unele cu un vag substrat, cele mai multe, asa cum spunea Bunuel, nereprezentand absolut nimic, singura posibilitate de descifrare a lor fiind poate psihanaliza. Luis Bunuel - regizor spaniol, reprezentant important al suprarealismului timpuriu (anii 20-30), recunoscut apoi pentru creatiile sale "mature", atat cele din perioada mexicana (Los OlvidadosElViridiana), cat mai ales cele din epoca franceza: Cet obscur objet du desirBelle de jourLe Charme discret de la bourgeoisieLa voie lactee. Man Ray - unul din cei mai importanti artisti ai secolului 20, mai ales prin fotografiile, picturile si sculpturile sale conceptuale.


Marcel Duchamp - artist avangardist de influenta cubista si dadaista, adept al instalatiilor si al masinariilor kinetice genrotoreliefurile cu care a realizat si Anemic Cinema.
Marchizul De Sade - finalul filmului l'Age d'Or al lui Bunuel este o scena inspirata din Cele 120 de zile ale Sodomei, de Sade. Nud - aparitie rara, dar cu atat mai scandaloasa, de obicei mai degraba sugerat decat aratat, in secvente scurte. Ochi - imagine frecventa, de cele mai multe ori obsedanta, cea mai persistenta in memorie fiind cea a ochiului taiat de brici din Cainele andaluz, care este de fapt un ochi de vaca (autentic, in orbita originala, luminata puternic pentru a se confunda cu figura umana).
Orb - alta fixatie de-a lui Bunuel, orbii apar in filmele sale pentru a fi ridiculizati si maltratati. In Cainele andaluz o fata oarba e calcata de masina, in l'Age d'Or un orb primeste un sut in piept, aparent fara motiv, in Los Olvidados niste golanasi iau la baiate un muzicant ambulant batran si orb si ideea apare (mult mai tarziu) chiar in titlul episodului "Ce vrei, orbule?" (Serie noire, Aveugle, que veux-tu?Preot - alt simbol cu care Bunuel are o rafuiala directa (cat de directa poate fi o imagine suprarealista) - in Cainele andaluz, dupa pianele cu magari morti atarna in franghii si doi preoti (din care unul e chiar Salvador Dali).

In l'Age d'Or un episcop e aruncat pe geam, in la Voie Lactee (despre un pelerinaj la Santiago de Compostella) un personaj viseaza cu ochii deschisi cum e impuscat Papa.
Preotul mai apare, in rol principal chiar, in filmul Coquille et le clergyman, al regizoarei Germaine Dulac, film lansat cu putin inainte de Cainele andaluz si despre care se spune ca este de fapt primul film suprarealist. Ii lipseste insa imagistica puternica si are un fir narativ prea... inchegat ca sa concureze in absurd cu productia lui Bunuel.
 
Sexualitate - ca si nudurile, o aparitie destul de rara, cateodata dublata de violenta, insa sugerata prin multe simboluri, mai mult sau mai putin transparente. Din ultima categorie face parte spre exemplu scena, ridicola, hilara si falsa pentru omul secolului 21, dar de-a dreptul obscena si profanatoare pentru anii '20, a... suptului degetelor unei statui religioase dintr-o gradina. Apare des ideea triunghiului amoros, nu in sensul de threesome, ci de inselaciune si eventual adulter, ca in Maldone a lui Jean Gremillon, ca sa dam un singur exemplu. Unghiuri de filmare - cele mai neobisnuite, daca se poate aplica un superlativ de neobisnuit la suprarealism, apar poate in Baletul Mecanic al lui Fernand Leger, un balet al masinilor si al industriilor, presarat pe alocuri cu piruetele unei balerine filmate de sub talpi.
Vezi filmul aici, din pacate cu o coloana sonora user-generated. Asculta coloana sonora originala aici intr-o varianta moderna, executata de "lemuri" (traducere aproximativa: Liga Electronica Muzical Urbana a Robotilor), care au reprodus simfonia pianelor (16), a clopotelor, xilofoanelor, tobelor si sirenelor (o muzica destul de incomoda, ca si cum nu erau suficiente imaginile).

Vis - calitatea onirica poate fi atribuita oricarei productii din cele despre care am vorbit. Asa cum am spus la inceput, primul film suprarealist s-a nascut din doua vise. Si totusi Man Ray sustine ca nu e realitate:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu