sâmbătă, 25 aprilie 2015

“The Black Page” – decriptarea unei bijuterii sonore


Cand un artist face cu ochiul altuia: piesa lui Frank Zappa - The Black Page este un meteorit muzical si armonic, una din cele mai mari reusite ale acestui compozitor contemporan, raposatul Zappa, care, pe langa faptul ca era un chitarist de exceptie, a mai avut si onoarea de a-si auzi si vedea muzica dirijata de Pierre Boulez.
Black Page asadar. The Beatles scosesera The White Album, Zappa scoate The Black Page.

Ei bine, the Black Page, pe langa un joc de cuvinte facil cu the Black Plague (Ciuma Neagra) e si o aluzie la halucinantul roman al preotului anglican Laurence Sterne:  The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1759).

Rabelais si Cervantes au fost cei care au renovat, inegalabil, literatura in franceza si spaniola si care, scriind romane moderne, au produs in acelasi timp primele “metaromane”. In lumea anglofona, insa, acest rol ii revine lui Laurence Sterne. Sterne a mers si mai departe decat Rabelais si Cervantes (pe care probabil nu ii citise), folosind in metaromanul sau picaresc pana si semnele grafice si de punctuatie si punerea in pagina a textului.

Grafismul textului devine la Sterne parte a naratiunii, ba chiar si materialitatea cartii e narativa acolo, Sterne inserand in roman ceea ce el spune ca e o pagina de marmura, a marble page, jucand pe ambiguitatea unui termen tipografic, ba chiar varand brusc o pagina total neagra, a black page, cititorul fiind invitat sa o priveasca in vreme ce recita “Alas, poor Yorick!” intr-o larga gama de tonuri plangarete, in a “variety of plaintive tones”.

Aici sa-i vad pe degeneratii care prefera sa citeasca in format electronic si care se priveaza de pipaitul paginii de marmura sau al paginii negre.


A black page in a “variety of plaintive tones”. La acest modernism situat dincolo de canoane si asteptari facea aluzia Zappa cand si-a botezat asa compozitia de o inegalabila sofisticare umoristica si sonora.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu