Guitar World a realizat un interesant top 10 al celor mai
ciudate efecte realizate la chitara electrica. Daca esti interesat, te invit sa
asculti piesele respective, insotite de modestele mele comentarii. Auditie
placuta!
P.S. Like-urile si
mai ales comentariile sunt bine venite.
Pe locul 10 se situeaza Jeff
Beck si Jimmy Page “Happenings
Ten Years Time Ago”. Aceasta piesa esta o rara ocazie in care Page si Beck au
cintat impreuna la chitara ca membri ai formatiei Yardbirds. Inainte de
inceperea solo-ului, cei doi mari chitaristi realizeaza un feedback de 15
secunde, ce seamana cu sunetul unei sirene antiaeriene. Ganditi-va la context:
Aceasta se intampla in anul 1960, inainte ca cineva sa fi inceput sa utilizeze
procesarea semnalelor acustice.
Locul 9 este ocupat de Johnny Marr cu “How Soon is Now?” Ce este cu
acel sunet pulsatil pe cea mai cool piesa compusa vreodata de The Simths’? Marr trage de intinzatorul
Fender-ului Twin obtinand un tremolo de o masura pe o singura coarda, care te
duce cu gandul la o masinarie automata. De fapt, efectul a fost imbunatatit in
studio: El a re-inregistrat partea respectiva, cu cinci Fender Twin.
Locul 8 apartine lui Eddie
Van Hallen cu ‘Eruption’. Din nou este vorba de context. In 1978
fingerboard tapping-ul si whammy-bar divebombs utilizate de Eddie, erau ca un
fel de stramosi ai soundtrack-urilor jocurilor video ce aveau sa vina peste ani
si ani. Dupa aceea, desigur toti chitaristii din L.A. au sarit in bandwagon – si asta cu mult
timp inainte ca Space Invaders sa devina mult mai sofisticati.
Pe locul 7 il gasim pe Paul
Gilbert “Solo” extras de pe ‘Live Extreme’, Vol. 1. Unii instrumentisti
utilizeaza efecte ca fiind unelte. Paul
Gilbert utilizeaza unelte pe post de efecte. O singura alegere nu a fost
suficienta pentru sunetul tremolo dorit. Solutia? Un burghiu electric fara fir.
Iata-ne la locul 6: Tom
Morello cu “Revolver”. Intro-ul suna ca R2D2 intr-o calatorie nereusita, in
timp ce inceputul solo-ului te duce cu gandul la o banda de alergat. Iti arata
ca daca-i dai unui tip o pedala DigiTech Whammy, un Ibanez Talman, un switch
robust de comutare si cateva chei Allen, acesta poate scoate aceleasi sunete ca
si un turntable-ist.
Pozitia 5: Buckethead
cu ‘Dead Man Walking’. De la Praxis Transmutation, acesta este urmatorul nivel
de soundtrack al jocurilor video, interpretat la chitara electrica. Tapping-ul
hiper-frenetic al tipului mascat, te duce aici cu gandul la un computer
super-incalzit gata sa ia foc.
4 vine cu Jimi Hendrix si ‘The Star Spangled
Banner’. Jimi a intrepretat acesta piesa in momentul in care razboiul din
Vietnam atinsese cote maxime, utilizarea revolutionara a feedback-ului impreuna
cu tremolo-ul fiind perfecte in contextul corelarii – pentru a se fi obtinut in
acest fel efectul ‘bombelor sfasiind aerul’. Atunci cand ai ascultat chestia
asta pentrui prima data, nu a venit mama ta in camera sa te intrebe daca nu
cumva s-a stricat casetofonul ?
3: Steve Vai cu
‘Next Stop Earth’. Inca de la solo-ul de debut, Flex-Able, aceasta nestemata il
gaseste pe Vai imitand vocea umana via slide-uri executate cu degetele,
micro-benduri si o pedala wah. Poti afirma oare ca a cantat odinioara cu Zappa?
Desigur, si inca cum!!!
2: Fred Frith cu
‘No Birds’ de pe albumul sau din 1974 intitulat 'Guitar Solos'. acest
instrumentist fost membru al obscurului grup de rock progresiv Henry Cow, a
fost pionierul conceptului de ‘preparare’ a chitarelor.
Iata ca am ajuns la locul 1: Adrian Belew cu ‘Elephant Talk’. Atunci cand in 1981 – cu ocazia
lansarii albumului ‘Discipline’ - Belew s-a alturat trupei King Crimson si lui
Robert Fripp, acesta a uimit chitaristii prin modul in care putea imita la
chitara sunete scoase de animale. De aceasta data un Big Muff Electro-Harmonix
intr-un flanger Deluxe Electric Mistress, il ajuta sa transforme o chitara
intr-un elefant galagios.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu