Nu inteleg de ce, in dubioasa lor intelepciune,
enciclopedistii rock nu au inclus in materialele despre Fripp si Eno si albumul
Evening Star. De obicei ei scriu despre No Pussyfooting ca fiind piatra de
temelie a celor doi muzicieni precum.si o culme a inregistrarilor de banda cu
intarziere (tape delay system). Evening Star, care a urmat doi ani mai tarziu,
este prin urmare exclus, fiind considerat o repetare a acestei inovatii.
Adevarul este ca nu Fripp si Eno au fost pionierii acestui sistem de banda intarziata.
Ideea utilizarii acestui sistem a fost de fapt imprumutata de la Terry Riley.
Exista un motiv suficient de bun pentru ca acest album sa
fie reconsiderat: An Index of Metals. Aceasta lucrare fiind pe fata B a
albumului, voi incepe insa cu inceputul. Wind on Water are unele din cele mai
lungi fade-ins pe care le-am auzit vreodata. Este ca si cum au avut intentia sa
te faca sa dai volumul amplificatorului mai tare. Este ca o ceatza sclipitoare
fierbinte realizata sonor prin glissando. Titlul piesei descrie perfect
atmosfera pictata desavarsit cu claviaturi si chitara (este imposibil sa
delimitezi claviaturile de chitara deoartece sunt intretesute cu o perfecta
maiestrie). Urmeaza Evening Star cu o frumusete izvorind din repetari
meditative de gen Cluster, Neu si Harmonia. Evensong vine cu efect de
tape delay lucrand pentru repetarea unei partituri ‘dragute’ de keyboard
sincronizata insa intr-un mod deconcertant de ciudat. Chitara lui Fripp
debuteaza cu bucla de banda fragmentata, pentru ca apoi totul sa inceteze brusc
ca un accident. Ultima piesa de pe fata A este intitulata Wind on Wind si este
in esenta o sectiune concentrata a ‘Discrete Music’.
Toate aluziile vaporoase, oceanice, si viforoase sunt total anihilate prin contrastul sonor de pe fata B a albumului, ocupata masiv si monolitic de cele 28 de
minute al An Index of Metals. Lucrarea se estompeaza la fel ca piesa Zeit a
celor de la Tangerine Dream si are multe in comun cu acel album, in special cu
fata a-3-a. Totusi, aici avem altceva. Ceva pe care nu am fost niciodata in
stare sa pun degetul si care imi produce o fascinatie eterna. Aceasta lucrare
este demonic sinistra. Buclele de banda debuteaza prin a se construi una pe
cealalta pentru ca apoi sa decada intr-o disonanta totala ale carei sunete
evoca titlul piesei deoarece suna metalic, fiind in acelasi imposibil sa
definesti instrumentele care genereaza acele sunete. Ne aflam intr-un film de
groaza rulat cu incetinitorul. O calatorie ingrozitoare de proportii epice.
Aceasta muzica NU este ambientala deoarece este mult prea tulburatoare pentru
asa ceva. Ori de cate ori am fost cuprins de o stare de somnolenta pe aceasta
piesa, am avut acelasi sentiment din copilarie ca ceva se asunde sub patul meu
si nu am fost curios sa stiu ce anume. Aceasta lucrare se potriveste definitiei
lui Julian desprte ‘ambulant’: ambient cu iritant. Iritarea produsa de aceasta
muzica decurge din stratificarea notelor. Atunci cind chitara lui Fripp devine
recognoscibila, nu mai putem vorbi de ceva linistitor deoarece erai deja
cuprins de groaza. Singurele chestii la care ma pot gandi ca ar suna asemanator
ar fi Zeit si pasarile extraterestre de pe planeta amenintatoare din Echoes a celor de la :Pink Floyd (album ‘Meddle’),
insa nimic nu mi s-a parut mai ‘creepy’ ca An Index of Metals. Piesa se
estompeaza intr-o infinita descompunere lisergica. Nu voi intelege niciodata de
ce imi cauzeaza aceste stari. Scriind despre toate acestea nu ma face cu nimic
mai intelept, insa aici vorbesc de o lucrare pe care in mod ciudat o gasesc
foarte convingatoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu