marți, 17 martie 2015

Sase din cele mai bune lucrari ale compozitorului Stockhausen (prima parte)


Karlheinz Stockhausen (1928-2007) a fost un artist creativ al perioadei post-moderniste (1945) si unul din cei mai experimentali si progresisti compozitori ai secolului 20. El a redefinit notiunile despre ce tipuri de sunete ar fi acceptabile intr-o compozitie, si a fost pionier in abordarea electronicii in arta muzicala. In cele ce urmeaza voi incerca sa prezint un numar  de  sase  compozitii care l-au facut pe Stockhausen sa se situeze in afara contemporanilor sai.

Sonatine for Violin and Piano

Avind-ul pe insusi Stockhausen la pian si la vioara pe concertmasterul North German Symphony Orchestra – Wolfgang Marscher, aceasta lucrare demonstreaza o multitudine de tehnici, de la scoala Second-Viennese si pina la serialism si politonalitate. Fiind o lucrare timpurie a lui Stockhausen, aceasta piesa a facut parte din lucrarea sa de diploma din cadrul Conservatorului din Koln.




Kontra-Punkte

La prima  versiune  a  notelor programate  din  Kontra-Punkte 1953, Stockhausen scria - ‘intr-o lume sonora cu multiple fatete si alcatuita din note  individuale de diferite durate, toate opozitiile dintre acestea trebuie anihilate  pina in momentul in care se ajunge intr-un stadiu in care tot ceea ce  se  aude este unificat si imuabil’. Cu alte cuvinte, partile individuale – care la inceput par a fi disparate – se combina treptat pina in momentul in care se mai aude o singura linie de portativ, sustinuta de pian.




Klavierstücke XI


Fiind dedicata pianistului si compozitorului american David Tudor, aceasta piesa compusa pentru pian, conduce la ideea introducerii intimplarii in muzica notata: Lui Stockhausen i-a placut sa le acorde interpretilor  sai  responsabilitatea  alegerii. Sunt  19  idei  muzicale separate  pe  o  singura  partitura, si pianistul poate alege  sa  le cinte pe  oricare  dintre acestea, ori de cite ori si in orice ordine doreste – intr-adevar, cam multa responsabilitate acolo! 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu