Atunci cind
cineva face referire la ‘free-jazz’ intr-o conversatie, te astepti ca altcineva
sa se faca mic. Pina acum insa, atit free-jazzul cit si avant-jazzul sunt
sinonime cu unele forme de arta mai liberale, de cele mai multe ori
fara ritm, melodie, armonie, etc. Aceste
idei sunt in general cele ce-l
transforma pe fan-ul comun, si este perfect de inteles. Jazz-ul este un gen muzical
ce poate fi atit provocator, cit si neinteles, daca ne gindim la contrastul
dintre cintecelele swing ale anilor’40 si free-jazzul cel mai devastator posibil
pentru urechi.
Anul 1959 poate
fi considerat unul din cei mai importanti pentru jazz si, desigur, unul al
marilor albume. Kind of Blue al lui Miles Davis a introdus soloul modal, Giant
Steps al lui Coltrane ducad aceasta tehnica pe culmi inca si mai inalte. Ceea
ce insa Ornette Coleman a facut diferit fata de alti muzicieni, a fost
intelegerea armoniei. Una din cele mai importante inovatii de pe aceasta
capodopera intitulata The Shape of Jazz to Come a constat in lipsa structurii
de acorduri. In timp ce majoritatea muzicienilor de jazz se bazeaza pe acorduri de instrumente – cum ar fi un pian sau o chitara – trupa lui Ornette
alcatuita din Don Cherry, Charile Haden si Billy Higgins nu se bazeaza pe
limitarile pe care le-ar implica niste acorduri instrumentale. In schimb, Ornette
a conceput un mod de improvizatie in care un instrumentist solo dirija intreaga
muzica. Daca se poate spune asa, instrumentistul solo schimba ritmul, gama,
etc., restul trupei facand acelasi lucru intr-o anumita ordine, rezultatul
fiind o uluitoare chimie creata intre membrii grupului. In timp ce muzicii de
pe The Shape of Jazz to Come ii lipseste in totalitate structura de acorduri,
exista insa acolo citeva momente care duc cu gandul la o asemenea structura.
Orice s-ar spune,
muzica lui Ornette Coleman este inaccesibila. Va spun ca un om care a ascultat
ceva jazz (mai mult fusion), inca din tinerete; am inceput insa sa aud jazz-ul cu
adevarat, dupa virsta de 45 de ani. Revenind la aceasta bijuterie de album,
trebuie sa va mai spun ca in ciuda dificultatii, majoritatea pieselor contin un
respiro subtil; au un fel de frumusete abraziva, si nu sunt niciodata urite sau
plictisitoare. Nu va fie teama!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu