miercuri, 18 martie 2015

Sase din cele mai bune lucrari ale compozitorului Stockhausen (ultima parte)



Gruppen

Daca crezi ca orchestra simfonica a zilelor noastre este mare, incearca sa asculti Gruppen scrisa de Stockhausen pentru trei orchestre a cite 109 membri fiecare. Inspirata de formele masivului Alpilor Graubünden pe care compozitorul ii putea vedea din locuinta sa, piesa este formata din 174 de unitati diferite. Din nou, Stockhausen nu pune accent pe puls sau centru tonal, lasind rezultatul final, in mare masura,  la voia intimplarii



Mikrophonie I, 1964
pentru tam-tam, 2 microfoane, 2 filtre cu potentiometre (6 interpreti)

Doi intrepreti stimuleaza tam-tam ul cu microfoane; o notatie prealabila prescrie: distanta dintre microfon si tam-tam (ceea ce influenteaza nivelul dinamic si timbrul), distanta relativa a microfonului din punctul de excitatie (care determina inaltimea, timbrul si mai presus de toate impresia de spatialitate a sunetului – de la foarte indepartat la extrem de apropiat) si ritmul miscarii microfonului. Alti doi interpreti asezati in auditoriu la stinga si la dreapta fata de mijloc, opereaza fiecare in parte cite un filtru electric si cite doua potentiometre. Acestia din urma remodeleaza timbrul si inaltimea sunetului (prin intermediul filtrului), nivelul dinamic si efectul spatial (prin combinarea filtrelor si controlul volumului).



Kontakte


Kontakte este  rezumatul  pionieratului  lui Stockhausen  in ‘formarea  momentului’, caraterizata  prin  perioade  lungi  de inactivitate, intrerupte brusc de schimbari subite. Prepararea benzii de inregisrare consta intr-o varietate de efecte sonore metalice, unele la viteza accelerata pentru a crea sunete si timbre radical diferite. Lucrarea a fost realizata in doua variante, una cu o banda cu patru piste si o alta cu o banda cu patru piste plus pian si percutie.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu