Gruppen
Daca crezi ca orchestra simfonica a zilelor noastre este
mare, incearca sa asculti Gruppen scrisa
de Stockhausen pentru trei orchestre a cite 109 membri fiecare. Inspirata de
formele masivului Alpilor Graubünden pe care compozitorul ii putea vedea din
locuinta sa, piesa este formata din 174 de unitati diferite. Din nou,
Stockhausen nu pune accent pe puls sau centru tonal, lasind rezultatul final,
in mare masura, la voia intimplarii
Mikrophonie I, 1964
pentru tam-tam, 2
microfoane, 2 filtre cu potentiometre (6 interpreti)
Doi intrepreti stimuleaza tam-tam
ul cu microfoane; o notatie prealabila prescrie: distanta dintre microfon si
tam-tam (ceea ce influenteaza nivelul dinamic si timbrul), distanta relativa a
microfonului din punctul de excitatie (care determina inaltimea, timbrul si
mai presus de toate impresia de spatialitate a sunetului – de la foarte
indepartat la extrem de apropiat) si ritmul miscarii microfonului. Alti doi
interpreti asezati in auditoriu la stinga si la dreapta fata de mijloc,
opereaza fiecare in parte cite un filtru electric si cite doua potentiometre.
Acestia din urma remodeleaza timbrul si inaltimea sunetului (prin intermediul
filtrului), nivelul dinamic si efectul spatial (prin combinarea filtrelor si
controlul volumului).
Kontakte
Kontakte este rezumatul pionieratului lui Stockhausen in ‘formarea momentului’, caraterizata prin perioade lungi de inactivitate, intrerupte brusc de schimbari subite. Prepararea
benzii de inregisrare consta intr-o varietate de efecte sonore metalice, unele
la viteza accelerata pentru a crea sunete si timbre radical diferite. Lucrarea
a fost realizata in doua variante, una cu o banda cu patru piste si o alta cu o
banda cu patru piste plus pian si percutie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu