Voi
vorbi despre primul album King Crimson din perioada creatiilor lor in decursul
anilor 80’. Eram fermecat de atmosfera intunecata a albumelor RED si Lark’s
Tongues in Aspic, deci am simtit nevoia sa ma desprind de anii ’70 si sa pasesc
increzator in urmatoarea decada. La prima auditie nu am reusit sa iau
Discipline in serios. Unde oare disparusera toate acele tonuri trippy acute?
Parca evoluasera intr-o exuberantza dezordonata canalizata pe riff-uri de
chitara si structuri atonale aberante. Era prea mult pentru mine, imsa curind
mi-am revenit in fire si am constatat urmatoarele: Uneori, formatiile evolueaza
in bine, alteori in rau. O alta prima impresie a fost ca King Crimson ajunsese
sa se conformeze oarecum cu popularul gen New Wave din acei ani, marca Crimson
ramanind insa absolut distincta.
Prolificul
musician Tony Levin incepe albumul cu un riff nebunesc in Elephant Talk, o deschidere perfecta daca se poate vorbi despre o deschiere. Partile lui Tony si Robert intra reciproc in coliziune cu o
forta colosala, acumulind o chimie fantastica intre cei doi. Partile vocale ale
lui Adrian Belew impreuna cu acompaniamentele la chitara adauga spontaneitate.
In timp ce ceilalti membri ai formatiei sunt muzicieni, Adrian este in mod
categoric un ingredient de showman si personalitate proaspata. Chelalaielile
lui Adrian ‘Talk,
its only talk. Babble, burble, banter, bicker bicker bicker. Brouhaha,
boulderdash, ballyhoo. Its only talk...’ introduc o nota de excentricitate care
se situeaza departe de ceea ce faceau KC la mijlocul anilor ’70.
Frame by Frame deschide prima portita spre tristete; in timp ce
intro-ul continua povestea din Elephant
Talk, piesa dezvolta o atmosfera sumbra care ilustreaza pe ici pe colo
frinturi de speranta. Versurile nu par a avea vreun inteles anume, insa exista
sansa ca acestea sa fie complet interpretabile datorita sensului larg pe care-l
au. Albumul curge in continuare cu Matte
Kudasai, o piesa totalmente linistita si nostalgica. Backing-ul
instrumental de pe aceasta piesa nu se evidentiaza prin standarde de virtuozitate
insa completeaza perfect atmosfera piesei. De asemenea, partea vocala de pe Matte Kudasai este cea mai buna de pe
intreg albumul (pentru cei preocupati de voce. Eu unul nu sunt). Urmeaza Indiscipline, care, cu toate ca este o piesa superba, are mai putin de oferit
albumului. Orice ar fi, King Crimson nu are cum sa deziluzioneze si te arunca
in cea mai intortocheata piesa – Thela Hun
Ginjeet – (anagrama lui Heat in The Jungle). Este funky, iesita din
sabloane si distractiva, o marca categorica KC. Robert Fripp cinta in masura
7/8 in timp ce toti ceilalti cinta in 4/4, intrind eventual in sincope unul
fata de celalalt, dar mai tirziu. In The
Sheltering Sky Fripp si Belew se alimenteaza in mod perfect unul pe
celalalt. Sistemul Frippertronics al lui Robert Fripp lucreaza la capacitate
maxima conferind chitarei ritmice unele din cele mai bune sabloane pe care mi-a
fost dat sa le aud vreodata. Discipline evidentiaza
inca o data chimia profunda dintre cei doi mari chitaristi si creeaza un statement
fara cusur al minimalismului.
Discipline este o capodopera
a genului si sper sa va placa. Ca orice este valoros, probabil ca albumul nu se
va dezvalui de prima data, insa asculta-l inca o data.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu