"Stop Making Sense" are un sens minunat. Un film
despre un concert a new yorkezilor Talking Heads, filmat pe durata a trei
reprezentatii de la Hollywood Pantages Theatre in decembrie 1983. O compilatie
fara interviuri si fara decupaje. Regizorul Jonathan Demme ne ofera aici o
experienta rock continua, ce devine din ce in ce mai intensa si culminand cu
euforia. “Stop Making Sense” a fost singurul film al acelei perioade, care a
avut o doza de bucurie de la inceput si pana la sfarsit. Solistul vocal David
Byrne este cel care a proiectat cum sa fie luminata scena si intregul mediu de
desfasurare a actului artistic, cu simplitate si eleganta (trei ecrane de
proiectie). Fara brizbriz-uri. Muzicienii nu incearca sa ne demonstreze cat de
‘hot’ sunt ei; femeile din formatie nu incearca sa ne arate niciun fel de
‘carnita’ incinsa. Daca urmaresti filmul, este ca atunci cind te duci la un
dezmat auster, dar care pina la urma este ceea iti doreai sa fie.
Proaspat barbierit, tuns scurt, drept ca o matura, purtand
sosete albe si costum deschis la culoare, camasa inchisa pana la ultimul
nasture de la gat, David Byrne – fondatorul trupei – apare pe scena singur
(doar cu o chitara si un casetofon) pentru a canta prima piesa, Psycho Killer. Este atat de lipsit de
culoare, aproape ridicol de alb si la fel sunt si miscarile lui de tampit cu
gatul lung miscandu-si bratele de colo colo ca un robot. Pare descarnat si
livid; ar putea fi parodia unui negru la adresa miscarilor unui alb. Insa Byrne
insusi este parodic si stapaneste scena prin verva lui de gheata. Vocea lui
Byrne nu este cea a unui solist vocal – nu are rezonanta necesara. Este mai
degraba vocea unui chanteur cu incarcatura emotionala – un bocet metalic – si
te-ai putea astepta sa se estompeze sau sa oboseasca. Vocea insa, pare sa nu
slabeasca niciodata in vreme ce cintaretul se zbenguie, paseste in stil
aerobic, topaie si danseaza. Byrne are o calitate de neintrupare aproape stiintifico
fantastica, si acolo este ceva incognoscibil, aproape autist in legatura cu el.
Face haz din autism. El confera trupei modernismul – tonul scazut la isteriei
reprimate – care se amesteca oarecum cu un ritm proaspat si aventuros.
Dupa partea solo a lui Byrne, ceilalti opt membri ai
formatiei apar treptat pe scena si trupa capata din ce in ce mai mult contur. A
sosit randul basistei Tina Weymouth, care si canta cu vocea; o femeie luminoasa
si radioasa, cu par blond lung. Zambeste si este relaxata (nu ar fi putut fi
mai mult decat Byrne – el oase, ea carne). Privind-o, iti dai seama ca face ce
si-a dorit sa faca. Si la fel este si tobarul Chris Frantz si la fel claparul
Jerry Harrison si toti ceilalti facand parte dintr-o formatie rasial integrata.
Cei sapte muzicieni si doua femei din backing vocals interactioneaza fara sa
faca un caz din asta; ai senzatia ca lucreaza impreuna, si daca transpira o fac
pentru ei insisi, pentru propria placere. Nu prea le pasa de noi ceilalti; doar
isi impart buna dispozitie cu noi. Aceasta trupa este diferita fata de
formatiile rock care cauta lumina carismatica si tot ce are legatura cu
dragostea si sexul.
Vizionare placuta !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu